qf-logo-mini

Kohti yhdenvertaista digitalisaatiota

+ Digitaalisten palveluiden esteettömyys 

+ Helppokäyttöisyyttä kaikille

= Aito saavutettavuus

Q-Factory edistää digitaalisten palveluiden yhdenvertaisuutta ja vastuullisuutta

Uusi liiketoimintayksikkö eQual on perustettu

Q-Factory on perustanut uuden liiketoimintayksikön nimeltä eQual, jonka keskiössä on palvelun koko elinkaaren kattava eQual-toimintamalli ja palvelukokonaisuus. Toimintaa luotsaa alan kokenut konkari Ari-Pekka Saarela. Hänen ympärilleen on koottu viisihenkinen käytettävyys- ja saavutettavuustiimi, eQual.

”eQual-tiimin johdolla edistämme yhdenvertaisuutta ja aitoa saavutettavuutta", Q-Factory Oy:n toimitusjohtaja Misa Ahola kertoo.

Misa Ahola ja Ari-Pekka Saarela Q-Factory Oy

KUVA: Q-Factoryn toimitusjohtaja Misa Ahola ja Ari-Pekka Saarela. Q-Factory Oy:llä on toimintaa usealla paikkakunnalla ympäri Suomen sekä myös Virossa ja Puolassa.

Yhdenvertainen digitalisaatio ei toteudu ilman käyttäjälähtöisyyttä, noudattamalla pelkästään teknisiä standardeja. Saavutettavuuden ja helppokäyttöisyyden tulee olla aidosti ja mitattavasti kaikkien digipalveluiden laatuvaatimuksena.  

Saarelan vetämä käytettävyys- ja saavutettavuusasiantuntijatiimi vastaa eQual-palvelun kehittämisestä. Tiimin rooli on myös vahvistaa Q-Factoryn osaamista entistä saavutettavampien ja helppokäyttöisempien digiratkaisujen tuottamisessa.

"Ari-Pekan ja tiimin kautta saamme tärkeää osaamista taloon. Meillä on vahva tahtotila edistää yhdenvertaisuutta ja aitoa saavutettavuutta", Q-Factory Oy:n toimitusjohtaja Misa Ahola iloitsee.

 

Ari-Pekka ja Misa

KUVA: "Olen erittäin tyytyväinen, että saamme Ari-Pekan ja tiimin kautta tällaista osaamista taloon. Meillä on vahva tahtotila edistää yhdenvertaisuutta ja aitoa saavutettavuutta", Misa Ahola kommentoi. 

Näkökulmana tuottavuus

  • Joka viides suomalainen tarvitsee saavutettavia digipalveluja. Saavutettavia palveluja tarvitsevien kotitalouksien ostovoimaksi on Iso-Britanniassa arvioitu 249 miljardia puntaa vuosittain. 

  • Saavutettava palvelu on yhteensopiva eri teknologioiden ja käyttötapojen kanssa. Kaikki mobiililaitteella digipalveluita käyttävät henkilöt hyötyvät saavutettavuudesta.

Näkökulmana vastuullisuus

  • Saavutettavuus on moraalinen velvoite palvella kaikkia asiakkaita yhdenvertaisesti. Aivan samoin kuin liikkumisesteisille rakennetaan luiska, tulee digipalveluista tehdä sellaisia, että mahdollisimman moni pystyy niitä käyttämään.

  • Jokainen yritys haluaa toimia vastuullisesti. Vastuullisuus ulottuu myös yrityksen digitaaliseen toimintaan.

Näkökulmana käytettävyys

  • Tekninen saavutettavuus mahdollistaa palvelun käytön erilaisilla käyttötavoilla. 

  • Saavutettavuus parantaa helppokäyttöisyyttä ja poistaa samalla piileviä ongelmia, jotka vaikuttavat kaikkiin käyttäjiin, mutta joita perinteiset testausmenetelmät eivät aina havaitse.

”Aidosti saavutettava palvelu lisää kaikkien tyytyväisyyttä.”

Ari-Pekka

”Vammat, ikääntyminen tai aistien heikentyminen vaikeuttavat yli miljoonan suomalaisen digitoimia. Lisäksi kuka tahansa meistä voi kärsiä esimerkiksi stressistä, häikäistymisestä, hälinästä, huonosta keskittymisestä tai kädet eivät ole käytössä. Me lähdemme taklaamaan näitä asioita kokonaisvaltaisella toiminta- ja palvelumallilla”, kertoo eQualin Ari-Pekka Saarela. 

Saarelalla on alalta vahva kokemus. Hän on toiminut yli kymmenen vuotta sekä Suomessa että kansainvälisesti digipalvelujen helppokäyttöisyyden ja teknisen saavutettavuuden varmistamisen ja kehittämisen parissa.

"Ensin olin perustamassa Näkövammaisten liiton omistamaa Annanpura Oy:tä, sitten tanskalaisella SaaS-toimijalla Siteimprovella kansainvälisen saavutettavuusasiantuntijatiimin vetäjänä ja viimeksi kehityspäällikkönä UX-tutkimustiimissä Eficodella", Saarela taustoittaa.

ps. Esteettömyysdirektiivi tulee kovaa kyytiä...

 

Vuoden 2025 aikana voimaan astuva Euroopan unionin esteettömyysdirektiivi asettaa omat vaatimuksensa digitaalisten palveluiden rakentamiseen. Joko teidän organisaatiossanne on pohdittu, millaisia vaikutuksia direktiivillä tulee olemaan? 

Johtavana ohjelmistokehityksen laatutalona Q-Factory on luonteva tuottaja saavutettavuuden palveluille

Herättikö aihe kiinnostusta ja kysymyksiä?

Ota yhteyttä alla olevan yhteydenottolomakkeen kautta, puhelimitse 045 260 3011 tai sähköpostitse Ari-Pekka Saarela. Kerromme mielellämme lisää! 

"Saavutettavuus on laatua – laatu on saavutettavuutta"

Aito saavutettavuus on laatua – standardien täyttämisestä järjestelmälliseen toimintamalliin.
left-quote Created with Sketch.

Saavutettavuutta ja helppokäyttöisyyttä ei voi jossain palvelukehityksen vaiheessa vain liittää ja liimata osaksi palvelua. Vaatimukset tulee huomioida ja laatu varmistaa kaikissa suunnittelun, kehityksen ja ylläpidon vaiheissa.

Misa Ahola, toimitusjohtaja

left-quote Created with Sketch.

En ole ikinä kuullut, että kukaan olisi moittinut jotain digipalvelua liian selkeäksi ja helppokäyttöiseksi. Aito saavutettavuus on paitsi vastuullisuutta myös tuottavuutta. 

Ari-Pekka Saarela, kehitysjohtaja

 

 

Jutellaanko lisää?

Seuraa sivujamme ja ole rohkeasti yhteydessä, kun haluat jutella tai saada ensimmäisten joukossa aiheesta lisätietoa. Kerromme mielellämme lisää! 

Ari-Pekan tavoitat myös 045 260 3011 tai sähköpostitse Ari-Pekka Saarela. 

Täytä tiedot ja olemme yhteydessä